);

Track analyse: Shanghai International Circuit

Dit weekend gaan we ons opmaken voor de derde ronde van het WK van 2019. Ditmaal is het de beurt aan de Chinese GP op het Shanghai International Circuit. In onze andere blog vertelden we al de starttijden van de GP in China. Hier gaan we wat dieper in op het circuit. Waar kunnen we actie verwachten? Op welke stukken kan Max een verschil maken? Je leest het hier.

Over het circuit

Wat allereerst leuk is om te weten is dat dit circuit niet is gebouwd zoals alle andere. De vorm van het circuit stond namelijk al vast vanaf het begin. Het circuit is weliswaar vormgegeven door de bekende Hermann Tilke, maar het moest wel de vorm hebben van het Chinese teken shang, wat de eerste lettergreep is van Shanghai. De 5 GP’s waren dit de winnaars op het circuit:

  • Ricciardo – Red Bull Racing (2018)
  • Hamilton – Mercedes (2017)
  • Rosberg – Mercedes (2016)
  • Hamilton – Mercedes (2015)
  • Hamilton – Mercedes (2014)

Sector 1:

Sector 1 kenmerkt zich door de lange rechter doordraaier. Op de kaart wordt deze bocht zelfs in tweeën gedeeld. Hierdoor zal je gaan zien dat met name de linkervoorbanden het zwaar gaan krijgen. In deze unieke bocht zijn meerdere lijnen mogelijk, waardoor je met name na de start zult zien dat de auto’s hier zeker 2 dik doorheen gaan. Echter is het erg belangrijk dat je bij het einde van de bocht goed uitkomt, want de exit is hier erg belangrijk. Er volgt nog een knik, voordat je de tweede sector inrijdt. Max Verstappen wist hier vorig jaar na de start zowel Hamilton als Raikkonen te passeren. Gaat het dat dit jaar ook weer lukken?

Sector 2:

De middensector van het Shanghai International Circuit is het technische gedeelte. Hier was de Red Bull altijd erg dominant. Dit jaar lijkt de Red Bull een minder groot voordeel te hebben in de technische stukken van een circuit, maar wellicht is deze conclusie nog te voorbarig. Sector 2 begint met bocht 6, waar het mogelijk is om in te halen. Vorig jaar wist Ricciardo met een fenomenale inhaalactie Bottas te passeren voor de eerste plek en de uiteindelijke overwinning. De exit van bocht 6 is ook weer erg belangrijk, omdat de volgende twee bochten bijna volgas zijn. In bocht 9 is het erg lastig inhalen, zeker omdat je in sector 3 niet ingehaald wilt worden op het rechte stuk.

Sector 3:

De derde en laatste sector begint bij bocht 11. Het is erg belangrijk dat je hier een goede exit hebt om genoeg snelheid mee te nemen naar het lange rechte stuk. Na bocht 11 heb je, wederom, een lange rechter doordraaier naar het rechte stuk. Zeker als je iemand achter je hebt wil je al je snelheid meenemen zodat de kans dat je ingehaald wordt zo klein mogelijk is. Het lange rechte stuk van China is namelijk het op één na langste rechte stuk uit de kalender. Alleen het rechte stuk in Baku (Azerbaijan) is langer. Zeker met de nieuwe DRS van 2019 gaan we hier veel inhaalacties zien. Lukt het niet om in te halen op het rechte stuk, dan kan dit wel door laat in te remmen richting bocht 14. Wel opletten dat je niet in een gat duikt dat er niet is. Dit overkwam zowel Max (bij Vettel) als zijn huidige teamgenoot Gasly (bij zijn toenmalig teamgenoot Hartley). Na bocht 14 is er nog 1 bocht te gaan voordat je op de main straight  terecht komt. Voor de pitstraat rijd je rechtdoor.

Conclusie:

Het Shanghai International Circuit is een circuit waar de afgelopen jaren genoeg is gebeurd. Natuurlijk hopen we allemaal op een spannende race met veel inhaalacties op mooie plekken en niet alleen op het rechte stuk met DRS. Of Max een kans maakt? Helaas valt daar nog weinig over te zeggen. Als we kijken naar de resultaten van de eerste twee GP’s denken wij dat er weinig eer te behalen valt, ondanks dat Max derde staat in het kampioenschap.

Onze voorspelling:

Ferrari gaat er met de winst vandoor. Op dit moment lijken de Italianen de zaakjes goed op orde te hebben en zijn ze veruit de snelste auto van de grid. Echter kunnen er altijd onverwachte dingen gebeuren. De kans op regen is in China altijd aanwezig en daarmee is er ook altijd een kans op crashes en safety cars. Wij hebben er in ieder geval zin in! Wat denken jullie dat het gaat worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *